Vapaamuurarien salaiset ja vaietut rituaalit

07.02.2021

Some aikakausi on tuonut vapaamuurarien salaisuudet yleiseen tietoon - vai onko? Salaliittoteoriat jaksavat ylläpitää tarinoita Vapaamuurarien salaisista rituaaleista, joissa kissoja teurastetaan, miesten sukuelimiä tervataan ja vanhat kaapupukuiset miehet kulkevat ympäri salia mumisten outoja. Vapaamuurarien rituaaleista puhutaan julkisuudessa, joko koomisina "hyvä veli" - verkostojen pelleilyinä tai pimeyden voimien palvontana. Molemmat ääripäät puhuttavat ihmisiä.

Kuten vapaamuurariuteen kuuluu, me emme tälläkään kertaa paljasta ovatko nuo vapaamuurariuteen liitetyt rituaalikuvaukset totta vai tarua. Vaikeneminen on ehdoton, kuten se on ollut jo satojen vuosien ajan.

Miksi rituaaleista vaietaan?

Meitä vapaamuurareita arvostellaan vaikenemisesta ja kysytään: "miksi tällaisena avoimuuden aikakautena ei rituaalien sisällöstä voisi jo puhua?". Vaikeneminen koetaan jopa ylimielisyytenä, ja onhan se toisaalta totta, että vaikenemisella me kannattelemme salamyhkäisyyden verhoa päällämme ja samalla ylläpidämme salaliittoteorioiden tulta. Tämä ei kuitenkaan ole tietoinen päämäärä, vaan se on vaikenemisen seuraus.

1. Luottamuksellisuus

Ensiksikin - vaikenemisen tarkoitus ei ole ylläpitää salamyhkäisyyttä, vaan se liittyy meidän itsellemme ja veljeskunnalle antamaamme henkilökohtaiseen lupaukseen. Vapaamuurareina me uskomme, että vaikeneminen opettaa meitä luottamuksellisuuteen ja sisäiseen kasvuun; eli kun minä veljenä sitoudun vaikenemiseen ja samalla luottamuksellisuuteen, minä samalla kasvan edes hitusen paremmaksi ihmiseksi. Minusta tulee ihminen, johon voidaan luottaa.

2. Kokemuksellisuus. 

Toiseksi - rituaaleista on äärimmäisen vaikea kertoa ulkopuolisille. Minäpä annan esimerkin: kristillisessä jumalanpalveluksessa on tapana mennä ehtoolliselle. Sekä jumalanpalvelus, että ehtoollinen noudattavat tiettyä kaavaa eli rituaalia. Ehtoollisen tarkoituksena on (menemättä teologisiin yksityiskohtiin) uudistuminen. Kun ihminen ottaa tämän sakramentin vastaan, hän usein kokee jotain: uudistumista, rauhaa, anteeksiantoa etc. Tämän jonkin kokemuksesta on vaikea kertoa muille ihmisille, sillä kokemus on yksilöllinen. Sama on myös vapaamuurarien rituaalien kanssa. Rituaalit toteutetaan looshikokouksissa yhdessä, mutta ne koetaan subjektiivisesti, ja se mikä on subjektiivisesti koettua jotain, on vaikea kertoa toiselle.

3. Opetuksellisuus

Kolmanneksi - voidaan sanoa, että vapaamuurarien rituaalit ovat opetuksellinen näytelmä, jonka kautta tuodaan ihmisenä kasvun kannalta oleelliset moraaliset ja eettiset arvot veljien henkilökohtaiseen tarkasteluun. Näiden moraalisten ja eettisten arvojen tarkastelu on jälleen kerran subjektiivinen, ja kunkin veljen henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen liittyvää.

4. Kokemuksellisuus

Neljänneksi - rituaalit ovat jokaiselle veljelle ainutkertaisia kokemuksia. Vapaamuurariudessa yksi merkittävin rituaali on jäseneksi otto rituaali, joka on samalla initiaatio, eli tietynlainen siirtymäriitti.

Initiaatio on upea ja koskettava rituaali. Rituaalista olisi paljonkin ammennettavaa julkiseen keskusteluun, mutta vaikenemisella haluamme varmistaa, että uuden veljen kokemus rituaalista on ainutkertainen. Tätä ainutlaatuista kokemusta emme halua ottaa uudelta veljeltä pois.

Ja edelleen... koska sekä initiaatio - että muut rituaalit koetaan subjektiivisesti, niin ei  myöskään ole tiettyä ulkopuolisille kerrottavaa tarinaa vapaamuurarirituaaleista... mikäli siis lopettaisimme rituaaleihin liittyvän vaikenemisen... mitä me emme aio tehdä, eli ne pitää tulla itse kokemaan.

Stella Polaris, Oulu

Kansainvälinen Vapaamuurarijärjestö Miehille ja Naisille LE DROIT HUMAIN Suomen Liitto.